lördag 16 januari 2016

Textilt i Trondheim, Järpen och Östersund

Det här inlägget gjorde jag 13 jan 2011. Det har flyttat hit från min andra blogg (Se Järpen; en husmorsdotters blogg) 

Hanna Ryggen konstnär
Det är lätt att glömma att vi som bor i Åre kommun har nära till en relativt stor stad med ett omfattande utbud av konst och kultur. Och då menar jag inte Östersund utan Trondheim, en stad med ca 170 000 innevånare och som är tredje största i NorgeHär finns bl.a. Trondheims Kunstmuseum och Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, båda institutioner som har hög kvalité på sina utställningar och som visat textilkonst i världsklass. Nordenfjeldske med sin samling av Hanna Ryggens bildvävnader är alltid värt ett besök. (Hanna Ryggen var en svensk konstnär som träffade en norsk målare och som bosatte sig i Norge och började väva bilder i stället för att måla). 


Løvaas & Wagle: detalj från Operahuset
I dagarna pågår det en utställning på Trondheims Kunstmuseum "Norsk tekstilkunst i et internasjonalt perspektiv" som jag tror det är väl värt att se.  Utställningen pågår till 27.02. Många norska textilkonstnärer har sedan 1970-talet varit konceptuellt inriktade och provat sig fram i nya textila landskap. Inte många tänker på eller vet om att hela utsidan av operahuset i Oslo är utsmyckat av konstnärsduon Løvaas § Wagle, båda konstnärer som arbetar utifrån textila tekniker och med textila material. Operahusets utsida består av perforerade plattor och mönstret kommer från ett vanligt vävmönster som används till handdukar och tvättlappar.

Jag har själv en textil utbildning och det var i bildvävandet som mitt konstnärskap började. Utställning "Verkligheten sätter spår" på Kulturhuset i Stockholm 1976 fick mig att börja drömma om att själv väva bilder. Vilket jag också gjorde under en del år. Det var när jag flyttade till Norge som jag satte den drömmen ut i livet och jag upplevde jag ingick i en tradition som i rakt nedstigande led utgår från Frida Hansen, Hanna Ryggen och Synnøve Anker Aurdal. Textil har alltsedan jag var barn fått mitt hjärta att klappa och det är därför glädjande att textil konst verkar vara på uppåtgående igen. Den blev nästan helt borta i konstvärlden under 80- och 90-talen efter en enorm expansion under 60- och 70-talen. Också här hos oss blir det möjlighet att se textil. På Kulturhuset i Järpen 18.03 - 03.04 ställer Åre konstförening ut Emma Jönsson som arbetar med broderi. Jag tycker Emma har ett sådant poetiskt uttryck i sina bilder och det ska bli så roligt att se hennes utställning. Emma ska troligtvis också ha en work-shop om fritt broderi i samband med utställningen. Om man tycker om att brodera och/eller vill prova på något nytt har man en chans då. Det blir också möjlighet att brodera mer eftersom   Elsa Agélii håller en kurs i Östersund i fritt broderi 25-27 mars. Elsa är en nestor inom svensk textilkonst och hennes självporträtt på utställningen på Kulturhuset kommer jag ihåg än. Elsa har också grundat Täcklebo Broderiakademi en förening som på olika sätt främjar spridandet av broderi. 

Korallrevsvirkning
När jag nu håller på och slår ett slag för textila uttryck vill jag avslutningsvis nämna "korallrevsvirkning", stickgrafitti och korstygn med "fula" texter. Det är bara att söka på orden så kommer det upp massor med bloggar och annan information. Härligt! Korallrevsvirkning är en världsomspännande rörelse som startades av Christine och Margaret Wertheim. Upphovet var bl.a att världens korallrev håller på att förstöras pga klimatförändringarna.  Deras verksamhet har givit virkning ett uppsving utan like. Stick- och virkgrafitti är också världsomspännande rörelser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar